החלום על דירה משלנו מדרבן רבים לקחת משכנתא ולקנות דירה. למרבה הצער, אלפי תיקים נפתחים בשנה כנגד לווים שלא עמדו בהחזרי המשכנתא. כיצד ניתן להתמודד עם הליך הוצאה לפועל בשל פיגור בהחזר המשכנתא, וכיצד אפשר אף למנוע מראש מצב זה?

buying your own homeבמציאות של ימינו, הדרך מדירה עם משכנתא לתיק בהוצאה לפועל ולפינוי מהדירה הולכת ומתקצרת. לפי נתונים מלשכת ההוצאה לפועל, בשנים האחרונות נפתחו תיקים לעשרות אלפי משפחות עקב פיגור בפירעון המשכנתא.

בדרך כלל, כשנצברים למעלה משלושה חודשי פיגור בהחזרי הלוואה, הבנקים מעבירים את הטיפול בתיק לעורכי דין חיצוניים. לכן, אם אתם צופים מראש פיגור כזה, מוטב לפנות לבנק בהקדם, לפני שתהפכו לעוד תיק אנונימי במחלקת הגביה של הבנק. אם תרתמו לטובתכם את פקידי הבנק שמכירים אתכם, תגדילו את סיכוייכם להימנע מהליכי ההוצאה לפועל.

חשוב לדעת כי הליכי מימוש משכון בלשכת ההוצאה לפועל מופעלים לאחר צבירת שישה חודשי פיגור בהחזרי ההלוואה, ומרגע פתיחת התיק עומדים לרשות הלווה 20 ימים שבמהלכם הוא מורשה להציע הסדר לפירעון החוב או לבקש למכור את הדירה בעצמו.

בתום התקופה נציג הבנק רשאי לבקש להתמנות ככונס נכסים לדירה ולפתוח בהליכים למכירתה, לכן, מוטב לפנות לייעוץ משפטי עצמאי בשלב זה, על מנת לא למצוא את עצמכם ללא מקום מגורים.

כונסי נכסים רבים להוטים למכור את הנכס ולקבל שכר טרחה נדיב, ולכן, במקרים רבים הם לא מדווחים להוצאה לפועל על תשלומים שהתקבלו מהלווה, או דוחים את הדיווח למשך זמן ממושך. כך קורה שרשמי הוצל"פ מקבלים החלטות על סמך נתונים חלקיים או שגויים המתקבלים מכונסי הנכסים. לכן, חשוב מאוד להיות מעורבים בתהליך ולהגיב לכל בקשה שהכונס מגיש במסגרת התיק.

אם הגעתם למצב בו אין לכם ברירה אלא למכור את הדירה, מומלץ לבקש לבצע מכירה עצמית ובכך להשיג שני יתרונות: האחד – תמורה גדולה ככל האפשר על הנכס, השני – הפחתת שכר טרחת כונס הנכסים (שאותו הלווה עצמו צריך לשלם).

זיכרו – רוב הבנקים יעדיפו להגיע להסדר פריסת חוב על פני מכירת הדירה, גם כיוון שהסיכוי לגביית החוב כולו גדול יותר, וגם בזכות הרצון במניעת פגיעה בתדמית הבנק.