הפקדתם צ'ק והוא חזר? איך ניתן לקבל בכל זאת את הכסף, ומה זה אומר מבחינה משפטית, אם בכלל?


כאשר מקבלים צ'ק, ישנן מספר פעולות שכדאי לבצע בזמן קבלת הצ'ק, וכן כמה פעולות שכדאי לבצע מיד אם מתברר שאין לו כיסוי והוא חזר. הכוונה ב"צ'ק חזר" היא כאשר מסיבות שונות הצ'ק לא נפדה והבנק מחזיר אותו למפקיד. יכולות להיות מספר סיבות לכך: טעות בכתיבת הצ'ק, הוראת ביטול של בעל הצ'ק, או חוסר כיסוי (אין לבעל הצ'ק מספיק כסף בחשבון על מנת לכסות את הסכום בצ'ק).

ברגע שהצ'ק חוזר הוא הופך להיות "מחולל" – כלומר, בלתי שמיש. הצ'ק חוזר פיזית לידי המפקיד ועל הבנק להסביר מדוע חזר. אם לא מתקבל צ'ק אחר מבעל הצ'ק, המפקיד יכול לתבוע את הסכום בלשכת ההוצאה לפועל.

פעולה ראשונה שיש לנקוט היא בעת קבלת הצ'ק – רצוי לבדוק אם חשבון הבנק של בעליו הוא חשבון מוגבל בבנק ישראל. בנוסף, אם בעל הצ'ק אינו האדם שמולו היתה ההתקשרות, מומלץ להתקשר לבעל החשבון (לפי מספר הטלפון המופיע על גבי הצ'ק) ולברר שהוא מודע לקיומו של הצ'ק ולוודא שאינו מזויף. אם הצ'ק הוא על סכום מאוד גבוה, רצוי לבדוק את פרטי בעל הצ'ק לעומק בחברת דירוג אשראי, ולקבל מידע חשוב כמו התראות בחשבון, צ'קים שחזרו בעבר, תיקי הוצאה לפועל וכדומה.

אם בכל זאת הצ'ק חזר, יש ליצור קשר עם בעל הצ'ק ולבקש שימציא צ'ק חדש עם כיסוי, או שישלם במזומן או בהעברה בנקאית. אם בעל הצ'ק מסרב, יש לפנות באופן מיידי לעורך דין העוסק בגביית צ'קים חוזרים והוצאה לפועל כדי שיינקוט בפעולה מיידית, מכיוון שבמקרים רבים גביית הצ'ק תלויה במהירות התגובה.

 
נתקלתם בבעיה של צ'ק ללא כיסוי? נשמח לעמוד לרשותכם ולסייע בגביית צ'קים חוזרים. פנו אלינו עוד היום!