רשות המיסים פתחה לאחרונה במבצע לאיתור אזרחים מעלימי מס, בהיקף חסר תקדים. הבעיה – האיתור נעשה ב"שיטת מצליח", ופעמים רבות נשלחים מכתבי התראה לאזרחים שומרי חוק ואף לקטינים וקשישים.

במקרה אחד שלחה הרשות מכתב לחייל בודד וביקשה ממנו להצהיר על נכסיו והכנסותיו. החייל המופתע טילפן לאביו, איש עסקים הגר בחו"ל, וביקש את עזרתו. האב המודאג פנה למשרד עורכי דין המטפל בענייניו בארץ, וכך התברר כי כיוון שהחייל נסע לחו"ל פעמים רבות בנערותו לבקר את משפחתו, הוא סווג כנוסע תכוף ונכנס לרשימת החשודים של רשות המיסים – רשימה של אזרחים החשודים כי יש להם הכנסות מחו"ל שאינם מדווחים עליהן.

במקרה אחר, קשיש בן 85 התבקש לדווח על הכנסות ונכסים. האיש, פנסיונר כעשרים שנה, פנה לקרוב משפחה המומחה בענייני מס, וזה מייד פתר את הבעיה. לקשיש ואישתו היתה דירה שירשו והשכירו אותה במשך השנים, ורשות המיסים תייגה אותו כבעל נכסים מרובים.

מקרה תמוה נוסף מתאר דרישת תשלום שנשלחה לילדה בת חמש. הפעוטה, בת לאם עולה מצרפת ואב ישראלי, תויגה כנוסעת תכופה, כיוון שנסעה עם האם מספר פעמים בשנה לבקר את בני משפחתה. בדרכון של הילדה נרשם כי היא "נוסעת מתמידה", ודבר זה הדליק ברשות המסים נורה אדומה בנוגע למעשיה בחו"ל. כך הוכנסה הפעוטה לרשימת הנישומים שקיבלו מכתבי דרישה להצהרה על נכסיהם והכנסותיהם.

ברשות המיסים טוענים כי מדובר בטעויות שוליות, אשר לא ניתן לעלות עליהן בטרם שליחת המכתב. הרשות אינה יכולה לדעת את כל הפרטים המלאים בכל מקרה בו עולה במחשביה אדם העלול להיות חשוד כמעלים מס.

מצד שני, מבינים ברשות כי עליהם לשפר ולהדק את פעולת הסינון, בוודאי כאשר מדובר על קטינים.