בית משפט השלום בחיפה דחה ערעור של חייבת על החלטת רשמת בהליך הוצאה לפועל להעלות את סכום התשלום החודשי מ-200 ל-1,000 ש”ח. ביהמ"ש אף נזף בחייבת על כך שהתנהלותה הפיננסית הינה בלתי אחראית, ושהיא מבזבזת כספים על מותרות.

למערערת, פנסיונרית בת 70, נפתח תיק הוצאה לפועל בגין חובות רבים שצברה. בספטמבר 2012 ביקשה מרשמת הלשכה להפחית את התשלום החודשי ל-200 שקלים, בטענה כי אין ביכולתה לשלם מעבר לסכום זה כל חודש. המערערת הגישה תצהירים ופירוט הוצאות, ואף ציינה את מצבה האישי והפיננסי.

credit paymentלאחר בחינת פירוט ההוצאות של החייבת, החליטה הרשמת בצעד יוצא דופן להעלות את סכום ההחזר החודשי במקום להפחית אותו, מכיוון שניכר היה שהחייבת מוציאה כספים על מותרות, וקבעה למערערת סכום חודשי של 1,000 שקלים.

המערערת ביקשה לעבור חקירת יכולת על ידי נציגי הלשכה, ולאחר חקירת היכולת החליטה הרשמת בלשכת הוצל”פ חיפה כי הסכום החודשי יופחת ויעמוד על 400 שקלים בלבד. למרות זאת, המערערת לא הסתפקה בכך, ופנתה שוב בבקשה להפחית את הסכום ל-200 ש"ח בחודש. הרשמת הבינה שהאישה מנסה להפעיל ולתמרן את המערכת המשפטית. לפי פירוט ההוצאות שהגישה, לא ניכר שהיא ובעלה חיים בצמצום לפי דבריה.

הכנסתה החודשית עומדת על למעלה מ-15 אלף שקלים, סכום המגיע מקצבאות הפנסיה שלה ושל בעלה, קצבאות זקנה וקצבת נכות וניידות. בבעלותם שני רכבים, והיא רוכשת באופן קבוע תכשיטים, שעונים ושאר מותרות. אי לכך, קבעה הרשמת כי החייבת יכולה לצמצם את הוצאותיה על מותרות ולשלם את חובותיה כראוי, ולכן העלתה חזרה את סכום החיוב החודשי ל-1,000 שקלים.

בעקבות החלטת הרשמת, הגישה החייבת ערעור לבית משפט השלום בחיפה. שופטת בית המשפט בחנה היטב את הוצאותיה של החייבת על פי הצהרתה בהצהרת היכולת, והגיעה לאותה מסקנה אליה הגיעה רשמת ההוצל"פ. השופטת קבעה כי על פי חקירת היכולת שנערכה לחייבת ועל פי פירוט הוצאותיה, עולה תמונה ברורה של אישה אשר מוציאה הרבה יותר מהכנסותיה וחיה ברמת חיים העולה במידה רבה על יכולותיה הכלכליות. השופטת אף הגיעה למסקנה כי החייבת מנסה לנצל את זכויותיה לערעור, על מנת להמשיך ולדחות את תשלום חובותיה.

לפיכך, דחתה השופטת את הערעור, השאירה את סכום התשלום החודשי על כנו, ואף חייבה את המערערת בהוצאות משפט בסך 1,000 ש”ח.