בית משפט השלום בירושלים פסק לאחרונה כי חברת בזק תפצה לקוחות בגין גביית חובות ונקיטת הליכי הוצאה לפועל שלא כדין, זאת משום שהלקוחות, אם ובנה, ביקשו להתנתק מבזק ולנייד את קו הטלפון לחברת הוט.

tied up on the line

התובעים טענו כי ב-2008 הם שלחו לבזק בקשה לניתוק קו הטלפון והאינטרנט ולניוד המספר שלהם לחברה אחרת. בזק סירבה לבקשה בטענה שקיים חוב שלא שולם, ולאחר כחודשיים הם קיבלו חשבון בסך 88 שקלים. הלקוחות שילמו את החוב ושלחו לבזק את שובר התשלום בפקס.

כעבור זמן מה נשלחה מבזק הודעה כי קיים עוד חוב בסך 146 שקלים ויש לשלמו כתנאי לניוד, והלקוחות שילמו גם את ה"חוב" הזה ביום למחרת קבלת ההודעה. לאחר מכן ניידו הלקוחות את הקו לחברת הוט וחשבו שבזאת תם העניין.

לאחר שנה וחצי, קיבלו לפתע התובעים מכתב התרעה מעו"ד בגין חוב לחברת בזק והתרעה מלשכת ההוצאה לפועל בגין חוב של 1,700 שקלים. בהמשך אף נמשכו מחשבונה של האם 2,095 שקלים לטובת בזק.

בתביעתם דרשו הלקוחות פיצוי של 15 אלף שקלים בגין הסכום שלטענתם גבתה החברה שלא כדין, כולל פיצוי על עוגמת הנפש שנגרמה להם. בזק טענה לעומת זאת, שהחוב נצבר כיוון שהתובעים ביקשו לנייד רק את קו הטלפון ולא את תשתית האינטרנט. טענה זו נדחתה ע"י בית המשפט, כיוון שהתובעים הציגו את מכתב בקשת ההתנתקות שלהם, ובו מצויין בפירוש שהם מבקשים להתנתק הן מקו הטלפון והן משירותי האינטרנט.

בית המשפט פסק כי החוב שבגינו נשלחו דרישות התשלום והליכי הוצאה לפועל, מקורו בטעות של החברה, ולכן, ההליכים שננקטו לגביית החוב נעשו שלא כדין וברשלנות. חברת בזק חויבה לשלם לתובעים סכום של 10,095 שקלים – עבור הסכום שנגבה מחשבון הלקוחה, פיצויים בגין טרדה, טרחה ועוגמת נפש, ושכר טרחת עו"ד.